Elements d’un mapa

GAME OF THRONESDurant aquesta setmana, en el marc de les sessions de Suport a l’Estudi, hem portat a la pràctica la tècnica d’elaboració i interpretació de mapes.

En primer lloc, ens hem preguntat: què és un mapa?

Podríem definir-lo com una representació a escala d’un territori habitualment sobre un pla bidimensional. És una abstracció on nosaltres decidim allò que volem representar amb símbols i colors. Per tant, hem de ser seleccionar, no sobrecarregar el mapa d’informació, ja que hi ha el perill de saturació d’elements (això s’anomena soroll cartogràfic). Ha d’informar i ser útil.

En segon lloc, hem esbrinat quins elements l’integren.

  • Títol: comunica el tema que tractaràs, què vols mostrar, el perquè d’aquest mapa. Descriu el seu contingut.
  • Escala: relació de proporció entre les distàncies mesurades al mapa i les corresponents a la  realitat. N’hi ha de diferents tipus:
    • Gràfica: un centímetre del mapa són “x” centímetres a la realitat. Recorda que 100000 cm són 1 km. Per exemple: E: 1:100.000
    • Numèrica: els segments indiquen quants metres o quilòmetres hi ha al terreny.

L’escala serveix per mesurar distàncies entre dos punts del mapa, apliquem la regla de tres o de proporcionalitat directa amb l’escala. Els mapes es poden diferenciar en dos tipus: mapes de gran escala (molt “zoom”, poc territori. Per exemple, la ciutat de Sant Boi) i mapes de petita escala (poc “zoom”, molt territori. Per exemple, un continent).

  • Nord: indica l’orientació del mapa. Habitualment el nord se situa a la part de dalt del full però no és obligatori si allò representat és familiar per a aquells que interpretin el mapa.
  • Llegenda: facilita la correcta interpretació del símbols que apareixen en el mapa. S’ha d’intentar utilitzar símbols convencionals, és a dir, acceptats universalment i així garantir la bona comunicació. Un símbol és útil quan recorda a allò que representa.
    • Símbols puntuals: la informació apareix concentrada en un punt concret. Per exemple, una ciutat, un port… No han d’implicar jerarquia, han de ser del mateix tamany.
    • Símbols puntuals: la informació discorre al llarg d’una línia definida que pot existir (un riu) o no (rutes marítimes) a la realitat.
    • Símbols superficials: la informació és bidimensional (en x i y) i s’ha de tenir en compte l’extensió de l’àrea del fenomen. Per exemple, zones de dominis d’un regne. Per distingir-les, s’apliquen diferents colors.
  • Font: si has utilitzat dades per fer el mapa, cal que indiquis d’on les has tret. Dona rigor i veracitat a allò que vols presentar. Per exemple: Font: elaboració pròpia a partir de les dades de http://www.idescat.cat

Finalment, hem aplicat aquests coneixements en un mapa que representa els regnes de la serie “Joc de Trons”. Aquí teniu el mapa incomplet, la fitxa amb les preguntes per poder completar-lo i el solucionari.

26 de maig de 2017

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s